Arcada Studerandekår - ASK, Diakonia-ammattikorkeakoulun
opiskelijakunta O’Diako, HAAGA-HELIAn opiskelijakunta HELGA, Humanistisen
ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKO, LAUREA ammattikorkeakoulun
opiskelijakunta LAUREAMKO ja Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
METKA ovat järkyttyneitä kansanedustajien hätiköidystä lakialoitteesta, jolla
tähdätään suomalaisen koulutusjärjestelmän siirtämiseen kohti maksullisuutta.
Allekirjoituksia lakialoite keräsi alun perin 119 kappaletta. Vain kaksi
kansanedustajaa on sittemmin tutustunut faktoihin ja vetänyt nimensä pois
aloitteesta.
Pääkaupunkiseudun opiskelijakunnat haluavat kannustaa kansanedustajia vastuulliseen päätöksentekoon esittämällä kymmenen argumenttia lakialoitetta vastaan:
Pääkaupunkiseudun opiskelijakunnat haluavat kannustaa kansanedustajia vastuulliseen päätöksentekoon esittämällä kymmenen argumenttia lakialoitetta vastaan:
1. Lukukausimaksukokeilu
asetettiin vuosille 2010–2014 ja on siis vasta puolessa välissä. Kokeilu on
epäonnistumassa ja esimerkiksi lukukaudella 2011–2012 maksullisissa
koulutusohjelmissa opiskelevista 110 opiskelijasta ainoastaan 12 maksoi täydet
lukukausimaksut. Määrät ovat marginaalisia ja pelkästään hallintokulut syövät
mahdolliset tuotot. Kokeilu pitää saattaa loppuun ja arvioida läpikotaisin ennen
hätiköityjä päätöksiä.
2. Ruotsissa 2010 ja
Tanskassa 2005 käyttöön otettujen lukukausimaksujen takia kansainvälisten
opiskelijoiden määrä on romahtanut. Samaa voidaan odottaa myös Suomessa - miksi
opiskelija tulisi Suomeen opiskelemaan, jos vastaavalla summalla pääsee
esimerkiksi Englantiin? Suomessa ei ole maailmanmainetta nauttivia
korkeakouluja.
3. Lukukausimaksuja
keräävien maiden kanssa kilpaileminen on tuhoon tuomittua. Suomalaisten
korkeakoulujen menestys kansainvälisissä rankingeissa on olematonta eikä meillä
ole yhtään huippukorkeakoulua, joka voisi toimia imurina muille
korkeakouluille. Suomenkielellä ei pysty kilpailemaan esimerkiksi englannin,
saksan, ranskan tai venäjän kanssa ja maamme syrjäinen sijainti ja ilmasto
aiheuttavat omat murheensa. Maksuttomuus on suomalaisen koulutuksen tasalaadun
lisäksi selkein markkinointivalttimme.
4. Väitteet koulutuksen
laadun paranemisesta lukukausimaksujen myötä ovat vailla perusteluja. Miksi
hintalapun lyöminen koulutukselle nostaisi sen laatua? Opetusmetodit ja
-henkilöstö eivät muutu maksujen myötä.
5. Väitteet suomalaisten
verorahojen kaatamisesta EU- ja ETA-maiden syliin ovat utopistisia. 50 %
kansainvälisistä opiskelijoista työllistyy Suomeen ja suurempi osa haluaisi
näin tehdä. Laskennallisesti on todettu, että jo 25 % valmistuneista
kansainvälisistä opiskelijoista muuttaa maksuttoman koulutuksen
kansantaloudellisesti kannattavaksi.
6. Huoltosuhde heikkenee
kaiken aikaa ja Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia tukemaan
hyvinvointivaltiota. Tämän lisäksi vientivetoinen Suomi tarvitsee kaikki
mahdolliset kontaktit ja uudet yritykset kansantalouden tueksi.
7. Suomalainen
yhteiskunta perustuu tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen. On kestämätöntä pyrkiä
kehittämään koulutusta suuntaan, jossa sitä tarjotaan vain niille, joilla
siihen on varaa. Erilaiset stipendiratkaisut sotivat koko lukukausimaksuajatusta
vastaan ja KEHY-varojen käyttäminen koulutukseen on moraalitonta, jos samaan
aikaan pyritään sitouttamaan kansainväliset opiskelijat Suomeen.
8. Lukukausimaksut
kaventavat kansainvälisyyttä, koska köyhemmistä maista tulisi vähemmän
opiskelijoita. Tälläkin hetkellä kansainvälisten opiskelijoiden hakijamäärät
ovat monissa ammattikorkeakouluissa vääristyneet ja kohdistuneet vain
tiettyihin maihin. Kehityksen voidaan olettaa kärjistyvän entisestään
lukukausimaksujen myötä.
9. Porttiteoria ei ole
vain teoriaa. Se on nähtävillä esimerkiksi Englannissa, missä alun perin pieniä
lukukausimaksuja on vuosien mittaan nostettu ja jouduttu tilanteeseen, jossa
vain rikkailla on varaa kouluttaa itsensä. Lisäksi maksujen laajentuminen
koskemaan kaikkia opiskelijoita on realistinen uhka.
10. Koulutuksen maksuttomuus tulee
kirjata perustuslakiin. Suomalainen solidaarinen ja tasa-arvoinen yhteiskunta
ei voi rajata koulutustarjontaa ainoastaan omiin kansalaisiinsa tilanteessa,
jossa tarvitsemme kipeästi kansainvälistä osaamista.
”Haluamme kiittää kahta suoraselkäistä ja virheensä tunnustanutta kansanedustajaa aloitteen hylkäämisestä. Loppuja 117 kansanedustajaa pyydämme vakavasti harkitsemaan uudelleen kantaansa ja lukemaan yllä olevat 10 argumenttia vielä kerran. Päätöstä suomalaisen koulutuksen tulevaisuudesta ei saa tehdä tunnepohjalta vaan järkiperustein”, vaativat opiskelijakuntien puheenjohtajat.
Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen
opiskelijakunnat
Arcada Studerandekår - ASK
Jenna
Martikainen Katrin Asplund
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Diakonia-ammattikorkeakoulun
opiskelijakunta O’Diako
Erkko Virtanen Taavi Ahonen
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
HAAGA-HELIAn opiskelijakunta HELGA
Igor Parri Maria Outinen
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Humanistisen ammattikorkeakoulun
opiskelijakunta HUMAKO
Emma Koskimaa Juhis Ranta
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
LAUREA ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
LAUREAMKO
Susanne
Lievonen Maija Rummukainen
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
METKA
Pirja Vitikka Katri Manninen
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Puheenjohtaja Varapuheenjohtaja
Lisätietoja:
Metropolia
ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Aku Aarva
Koulutuspoliittinen asiantuntija
Koulutuspoliittinen asiantuntija
Tel: +358 45
267 0828
E-mail: aku.aarva@metkaweb.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti